راهنمای کامل آزمایش pH خاک

راهنمای کامل آزمایش pH خاک

راهنمای کامل آزمایش pH خاک

 آیا تا به حال فکر کرده اید که چه کار دیگری می توانید برای رشد گیاهان خود انجام دهید؟ سعی کنید pH خاک خود را آزمایش کنید! گیاهان مستحکم از داخل زمین شروع به رشد میکنند  و حفظ خاک سالم اولین قدم برای رسیدن به یک محصول موفق است.

این راهنمای جامع به هر کسی که تازه وی خواهد آزمایش pH خاک مزرعه خود را شروع کند ، کمک می کند. (و پرورش دهندگان تجربه که تمایل به یادگیری دارند، چیزی های زیادی می آموزد!) در بخش اول همه چیز را از “pH چیست؟” و عناصر و رویدادهایی که در pH خاک شما تأثیر می گذارد ، و نحوه اصلاح آن  و پس از آن به کلیه روش ها و ابزارهای مختلف آزمایش خاک می پردازیم ، بنابراین شما می توانید تمام اطلاعات لازم را برای انتخاب بهترین راهکار آزمایش خاک و محصولات خود داشته باشید.

  1. خاک چیست؟

2- pH چیست؟

  1. چرا pH خاک را آزمایش می کنیم؟

4- مواردی که بر pH خاک تأثیر می گذارد؟

5- دامنه بهینه pH خاک

  1. نحوه آزمایش pH خاک
  2. گزینه های تست pH خاک

خاک چیست؟

آب ، هوا و خاک بزرگترین گروه منابع طبیعی است که انسان از آنها استفاده می کند. خاک ماده سستی در سطح زمین است که به گیاهان اجازه رشد می دهد. اگر زمین را به عنوان پیاز ، لایه لایه تصور کنید. خاک فقط لایه بسیار نازک (حدود 200 سانتی متر) از سطح پیاز است. تمام گیاهان در آین لایه نازک رشد می کنند.

مهم نیست که در کجای این کره خاکی زندگی میکنید، خاک سه مؤلفه اصلی دارد: مواد معدنی غیر آلی ،مواد آلی و میکروارگانیسم ها.

تست پی اچ خاک
تست پی اچ خاک
  • قسمت معدنی خاک دارای مواد معدنی ، سنگهایی است که به مرور زمان تجزیه شده اند. گیاهان از این مواد معدنی برای رشد استفاده می کنند. وقتی در مورد خاکصحبت می کنیم ، ما فقط به این اجزای معدنی فکر می کنیم. با این حال ، قسمت معدنی خاک حاوی مایعات (آب) و گازها (هوا) نیز هست.

 

  • بخش ارگانیک خاک بقایای شکسته گیاهان ، حیوانات و سایر موجودات زنده است.
  • میکروارگانیسم ها در خاک زندگی می کنند و معمولاً برای دیدن با چشم غیر مسلح انسان بسیار کوچک هستند. آنها به تجزیه مواد مرده در خاک کمک می کنند.

پنج عامل اصلی وجود دارد که در شکل گیری خاک تأثیر می گذارد: آب و هوا ، موجودات زنده ، زمین شناسی منطقه ، توپوگرافی و سرانجام زمان. با همه این متغیرها ، جای تعجب نیست که خاک از مکان به مکان دیگر حتی در مناطق نسبتاً کوچک متفاوت باشد.

pH چیست ؟

اندازه گیری pH نشان میدهد خاک چه مقدار اسیدی و یا بازی است . وقتی pH را آزمایش می کنید ، میزان اتم های هیدروژن که بار مثبت دارند را اندازه می گیرید.

هرچه غلظت یون های هیدروژن بیشتر باشد ، نمونه اسیدی تر می شود. هرچه غلظت یون های هیدروژن پایین تر باشد ، نمونه بازی تر است. مواد اسیدی در مقیاس pH بین pH 0 و pH 7 قرار می گیرند. مواد بازی بین pH 7 و pH 14 در مقیاس pH قرار می گیرند ،. pH 7 کاملاً خنثی است. نه اسیدی است و نه بازی.

مواد اسیدی رایج شامل آب پرتقال ، سودا  و قهوه سیاه است. و مواد بازی معمول شامل جوش شیرین و پاک کننده های خانگی است. آب خالص در pH 7 کاملاً خنثی است.

پی اچ چیست؟
پی اچ چیست؟

چرا pH خاک باید اندازه گیری شود؟

pH  مناسب خاک برای اطمینان از رشد بهینه گیاه و عملکرد محصول ضروری است ، زیرا باعث می شود مواد مغذی آزادانه در دسترس گیاهان قرار گیرند. راهنمای کامل آزمایش pH خاک به شما در تعیین و انتخاب بهترین گیاهان برای آن منطقه کمک می کند.

گاهی اوقات خاک برای رشد گیاهان به مکمل هایی مانند کودها و تنظیم کننده های pH خاک نیاز دارد. اندازه گیری pH می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی و چه مقدار نیاز دارید.

مواردی که بر pH خاک تأثیر می گذارد

.

بسیاری از موارد می توانند بر pH خاک شما تأثیر بگذارند. مهمترین عوامل آن از قبیل آب و هوا ، سایر گیاهان منطقه ، pH آب آبیاری شما ، نوع خاک ، نوع کود مورد استفاده و در دسترس بودن مواد مغذی است.

آب و هوا

دما ، بارش ، نور خورشید و تغییرات فصلی آب و هوا همه بر pH خاک تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، بارندگی زیاد ، مواد مغذی اساسی را از خاک می شوید و بسیاری از مواد مغذی مانند کربنات های کلسیم که بازی هستند از بین می روند وقتی این مواد مغذی خاک را ترک می کنند ، خاک اسیدی تر می شود.

در اثر پوسیدگی مواد در خاک (مانند برگ ها)  در تماس با آب ، pH خاک افت می کند ، زیرا پوسیدگی مواد باعث انتشار دی اکسید کربن می شود. هنگامی که دی اکسید کربن با آب مخلوط می شود ، اسیدها می توانند تشکیل شوند.

در آب و هوای خشک یا مناطقی که دچار خشکسالی شده اند ،  pH خاک بیشتر به صورت قلیایی است. بدلیل عدم عبور آب از داخل خاک ، مواد معدنی و نمک ها غلیظ می شوند و pH افزایش می یابد.

گیاهان

گیاهان بومی  و بوم شناسی هر منطقه می تواند نشان دهنده pH خاک آن ناحیه باشد. به طور مثال خاک زیر چمن معمولاً pH بالاتری نسبت به خاکهایی که در زیر درختان تشکیل می شوند ، دارند. این امر به دلیل وجود پوسیدگی بیشتر (برگ) در نزدیکی درختان است. حتی محصولات در حال رشد می توانند  pH خاک را تغییر دهند.

آب آبیاری

آبی که برای آبیاری محصولات زراعی خود استفاده می کنید نیز بر pH خاک شما تأثیر می گذارد. اگر آب مورد استفاده اسیدی تر یا بازی تر از خاک باشد ، pH  خاک تغییر می یابد.

تاثیر آبیاری بر pH خاک
تاثیر آبیاری بر pH خاک

نوع خاک

آیا خاک منطقه شما از گرانیت ، سنگ آهک یا سنگ رس تشکیل شده است؟ این مواد مادر مشخص می کنند خاک شما اسیدی تر یا بازی تر است. مناطقی که دارای سنگ رست زیادی هستند اسیدی تر هستند ، در حالی که مناطق سرشار از سنگ آهک، بازی تر هستند.

همچنین تنظیم pH خاک به بافت خاک شما وابسته است و تعیین میکند چقدر تنظیم pH آسان و یا دشوار است. این به عنوان ظرفیت بافری خاک شناخته می شود. خاکهای شنی از ظرفیت بافر کمتری برخوردار هستند در حالی که خاکهایی با خاک رس بیشتر دارای ظرفیت بافر بالاتری هستند. تغییر pH خاکی که ظرفیت بافری بالاتر دارد  سخت تر از خاکهایی با ظرفیت بافری پایین تر می باشد.

کود

برای به دست آوردن بهترین عملکرد محصول ، کود دهی خاک بسیار مهم است. از آنجا که pH بر میزان تأثیر مواد مغذی موجود در گیاهان تأثیر می گذارد ، بررسی pH خاک قبل و بعد از افزودن هر نوع کود مهم است. با دانستن pH خود می توانید تصمیم بگیرید که چه مقدار و به چه نوع کودی نیاز دارید.

کودهای نیتروژن مصنوعی  pH را در خاک کاهش می دهند. کودهای آلی در تماس با آب ، به دلیل داشتن اسیدهای آلی محلول ، خاک را اسیدی می کند.

در دسترس بودن مواد مغذی

اگر pH خاک خیلی کم یا زیاد باشد ، گیاهان نمی توانند مواد مغذی را جذب کنند. هنگامی که pH خاک خنثی است ، مواد مغذی مانند کلسیم و فسفر به سایر مواد موجود در خاک متصل می شوند. وقتی مواد مغذی به هم وصل شوند ، گیاهان قادر نخواهند بود آنچه را که برای رشد لازم دارند ، مصرف کنند.

تاثیر pH خاک بر رشد گیاه
تاثیر pH خاک بر رشد گیاه

در صورت وجود خاک کمی اسیدی بیشتر مواد مغذی در دسترس هستند ، اما گیاهان مختلف بسته به نیاز غذایی خاص در رنج های مختلف pH رشد می کنند. اگر pH خیلی کم باشد ، سمیت آلومینیوم ممکن است رخ دهد. وقتی این اتفاق بیفتد ، آلومینیوم آزاد می شود و گیاهان آن را در مقادیر سمی مصرف می کنند.

اگر pH خیلی زیاد باشد ، مواد مغذی مانند آهن محدود می شوند و بدون جذب کافی آهن ، گیاهان کلروفیل خود را از دست می دهند و شروع به زرد شدن می کنند ، این نشان می دهد که گیاهان دیگر نمی توانند برای خود غذا درست کنند. مسمومیت با مولیبدن همچنین می تواند در خاکهایی با pH قلیایی اتفاق بیفتد و در نتیجه محصولات زراعی آسیب ببینند.

دامنه pH بهینه خاک

 

گیاهانی که در خاک اسیدی تر رشد می کنند شامل درختان سیب (pH 5 – pH 6.5) ، سیب زمینی (pH 4.5 – pH 6) و ارکیده ها  (pH 4.5 – pH 5.5) و گیاهان عاشق خاک بازی شامل درختان اقاقیا و گردو هستند. (هر دو آنها خاک بین pH 6 – pH 8  )

برای دانستن بهترین pH برای خاک خود ، کمی در مورد نوع گیاهانی که می خواهید پرورش دهید، تحقیق کنید. خاک طبیعی معمولاً بین pH 4 و pH 8 است. اگر pH خاک شما با دامنه بهینه گیاهان مطابقت ندارد ، باید خاک خود را درمان کنید.

انواع درمان خاک

در خاک خاک خیلی اسیدی گزینه های محبوب برای درمان آهک ، کربنات کلسیم و پوسته های تخم مرغ است. اگر خاک خیلی بازی باشد ، می توان گچ ، سولفات آهن ، اسید سولفوریک یا کلرید کلسیم اضافه کرد.

روش درمان خاک
روش درمان خاک

آبیاری مکرر خاک در صورت بازی بودن خاک می تواند به پایین آوردن pH کمک کند. با این حال ، اگر در یک منطقه کشت شده ، خاک را درمان می کنید ، مراقب باشید که گیاهان را بیش از حد آبیاری نکنید. این می تواند باعث ایجاد بیماری شود و مواد مغذی رقیق شده ، یا از بین بروند.

چطور pH خاک را تست کنیم؟

دو روش اصلی برای آزمایش pH خاک ، آزمایش دوغاب و آزمایش مستقیم خاک است. مهم است که نمونه ها و آزمایش های خاک هر بار به روش یکسان انجام شود.

تست pH دوغاب

روش دوغاب به شما امکان می دهد فقط با یک آزمایش نمونه ، اندازه گیری کل منطقه را بدست آورید. از آنجا که pH خاک می تواند در یک منطقه کوچک متفاوت باشد ، حتما هر بار آزمایش ،نمونه خاک باید از عمق یکسان زیر سطح گرفته شود.

هنگام استفاده از روش دوغاب ، خاک را از کنار گیاهان و همچنین مقداری از آن دورتر بگیرید. (این دو نمونه را از هم جدا نگه دارید.) در حالی که به نظر میرسد کار اضافی انجام میدهید ولی نتایج دقیق تری خواهید داشت زیرا مقدار مواد مغذی ، انواع خاک و میزان رطوبت در یک منطقه کشت شده متفاوت است.

همه این موارد بر pH خاک تأثیر می گذارد ، بنابراین اندازه گیری pH نقاط مختلف خاک بسیار مهم است.

نحوه آزمایش خاک با استفاده از روش دوغاب

  • مقداری خاک از منطقه مورد نظر بردارید.
  • مقدار مشخصی از خاک و معادل آن آب مقطر را باهم مخلوط کنید به طور مثال 25 گرم خاک را با 25 میلی لیتر آب مقطر یا آب دیونایزد مخلوط کنید.
  • به مدت 5 ثانیه نمونه را هم بزنید.
  • اجازه دهید 15 دقیقه نمونه ثابت بماند.
  • دوباره شروع به هم زدن نمونه کنید و در این هنگام مقدار pH را اندازه گیری کنید.

 آزمایش pH مستقیم خاک

آزمایش مستقیم pH خاک این مزیت را به شما می دهد که نیازی به تهیه نمونه خاک  با آب مقطر ندارید ، زیرا pH دقیقا در نقطه مورد نظر شما  آزمایش می شود.

نحوه آزمایش pH مستقیم در خاک

  1. با استفاده از یک میله یا خط کش ، ابتدا سوراخی را در خاک ایجاد کنید. برای جلوگیری از اختلاف pH ، این سوراخ باید در هر بار آزمایش ایجاد شود.
  2. مقداری آب مقطر یا دیونیزه شده به سوراخ اضافه کنید. خاک باید مرطوب باشد اما با آب اشباع نشود.
  3. ابزار تست خود را درون سوراخ قرار دهید و اجازه دهید تا عدد pH ثابت شود.

گزینه های تست pH خاک

اکنون که خاک را مورد بررسی قرار داده ایم و متوجه شدیم pH چقدر مهم است ، اجازه دهید در مورد آنچه می توانید برای آزمایش pH خاک خود استفاده کنید صحبت کنیم. ما آن را به چهار گروه اصلی دسته بندی کرده ایم : کاغذ pH ، کیت های آزمایش شیمیایی ، pH متر های قلمی  و pH متر های پرتابل .

کاغذ pH

مزیت : سادگی در استفاده و ارزان بودن
معایب : خوانش سخت ، دقت پایین ، هزینه های پنهان

کاغذ pH ، نوارهای کاغذی هستند که با رنگهای حساس به pH  ساخته شده اند. این نوارها هنگامی که در معرض ماده مرطوب قرار بگیرید ، نسبت به pH آن ماده تغییر رنگ می دهند. این تغییر رنگ مطابق با نمودار رنگی است که با نوارهای آزمون ارائه شده است میزان pH را مشخص می کنند. این روش برای تست سریع ، آسان و ارزان است اما دارای معایبی است.

خاک وقتی با آب مخلوط می شود ، بسیار تیره است. رنگ گل آلود می تواند نوارهای تست را لکه دار می کند و خواندن آنها را سخت می کند. حتی وقتی تغییر رنگ دیده می شود ، ذهنی است زیرا رنگ ها بسته به نورمحیط و همچنین از شخصی به شخص دیگر می توانند متفاوت به نظر برسند. این منجر به نتایج متناقض و ضعیف می شود.

با کاغذ pH  نتایج آزمون دقیق نیستند. آنها فقط دقت 0.5 واحد pH دارند. این بدان معنی است که نزدیکترین نتیجه آزمایش شما به pH واقعی خاک شما می تواند 0،5 pH +/- باشد. از بین رفتن 0،5واحد pH به معنی هزینه بیشتر برای تصفیه خاک است. اگر تصفیه خاک صحیح نباشد ، می تواند در رشد گیاه تاثیرداشته باشید.

تست کیت های شیمیایی

مزایا : استفاده آسان ، قیمت مناسب
معایب : نیاز به مواد شیمیایی مختلف ، خوانش سخت ،تعداد تست محدود

تست کیت های شیمیایی pH مانند کاغذ pH است که استفاده از آنها بسیار ساده است ، اما دارای چندین اشکال نیز هستند. استفاده از تست کیت خاک شامل اضافه کردن آب  مقطر یا آب DI و برخی مواد شیمیایی است (این موارد در هنگام خرید کیت ارائه می شود ) در یک لوله آزمایش مواد شیمیایی است ومانند کاغذ پی اچ  با pH در نمونه شما واکنش نشان می دهند تا تغییر رنگ ایجاد کند. همچنین مانند نوارهای تست ، تغییر رنگ کیت های تست ذهنی خواهد بود و خوانش ها بین افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

تست کیت pH
تست کیت pH

کیت های تست pH از وضوح پایین تر ، به طور کلی بین 1 یا 0.5 نقطه pH برخوردار هستند و عموما محدوده خاصی از pH را آزمایش می کنند. این بدان معناست که برای آزمایش انواع مختلف خاک و یا هنگامی که مقدار pH خاک خود را نمی دانید باید کیت های مختلف زیادی خریداری کنید .

تعداد تست هایی که با کیت تست شیمیایی انجام می دهید محدود به تعداد معرفهای موجود در تست کیت است. کیت های استاندار شامل مواد شیمیایی کافی برای تست بین 1 تا 10 آزمایش هستند. دفع این مواد شیمیایی مسئله دیگری را مطرح می کند. ترکیبات شیمیایی از تولید کننده تا تولید کننده متفاوت است ، و بسیاری از آنها نمی تواند در محیط دور ریخته شود.

pH مترهای قلمی

مزایا : سایز کوچک ،دقت خوب
معایب : نیاز به دانش در استفاده و نگهداری دستگاه

 

pH متر های قلمی خاک ، ابزارهای تست قابل حمل دیجیتالی هستند که از الکترود pH استفاده می کنند. pH متر های قلمی دقت بسیار بیشتری را نسبت به تست کیت یا کاغذ pH امکان پذیر می کنند. الکترود pH در محلول خاک یا مستقیم در خاک یک مقدار  pH را نشان می دهد و آن را روی صفحه LCD نمایش می دهد.

pH متر قلمی خاک
pH متر قلمی خاک

تسترها در مقایسه با کیت تست و نوارها ، موارد تاثیر گذار کمتری در خواندن دارند. شما دیگر نیازی به نگرانی در مورد نمونه خاک گل آلود و تداخل در تغییر رنگ به طور کلی ندارید. بسیاری از تسترها از وضوح و دقت بسیار بالاتری نسبت به گزینه های شیمیایی ، بین 0.1 و 0.01 واحد pH برخوردارند.

تسترهای pH خاک با عملکردهای ساده ،  با یک یا دو دکمه ، امکان آزمایش آسان را فراهم می کنند. برخی از تسترها از ویژگی های ویژه ای مانند قابلیت های ضد آب بادوام بودن، برخوردار هستند که به شما امکان می دهند در محیط های مرطوب بدون نگرانی تست کنید.

برخی از تسترها همچنین دارای جانکشن پارچه ای هستند که به جلوگیری از گرفتگی الکترود کمک می کند. برای از بین بردن ذرات خاک از جانکشن،  پارچه را می توان به آرامی با موچین کمی بیرون کشید تا جانکشن  تازه داشته باشید و این به خواندن دقیق تر و عمر طولانی تر الکترود کمک می کند.

با تغییر دما ، نحوه عدد pH نیز تغییر می کند. این می تواند بر مقدار pH شما تأثیر بگذارد. برای کمک به مقابله با این ، برخی از تسترهای pH دارای جبران دمای اتوماتیک هستند ، ویژگی ای که به دستگاه اجازه می دهد خطا را اصلاح کند.

این ابزار مفید کمی به دانش بیشتر برای استفاده  و مراقبت صحیح نیاز دارد. برای حفظ کالیبراسیون ، آبرسانی و تمیز کردن الکترود به راه حلهایی نیاز دارید. اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت از الکترود pH را می توان در بخش مراقبت و نگهداری مشاهده کرد.

pH متر پرتابل

مزایا: دقت بالای آزمایشگاهی ،قابل تنظیم
معایب : هزینه بالا ،نیاز به دانش فنی

PH متر قابل حمل خاک ،دسته دیگری از تجهیزات pH خاک است. این تجهیزات مناسب برای داشتن دقت آزمایشگاهی در آزمایش میدانی هستند. کمی بزرگتر از تسترها هستند ، pH متر قابل حمل خاک عملکردهای بسیاری از آزمایش چند قطبی گرفته تا ورود به سیستم داده ها را ارائه می دهد.

تمام pH سنج قابل حمل خاک قابل دارای جبران درجه حرارت خودکار هستند. آنها با یک سنسور دمای یکپارچه یا یک الکترود دمای جداگانه همراه خواهند بود. اندازه گیری pH متر قابل حمل خاک تقریباً دقیق است و وضوح آن به اندازه 0.01 واحد pH است.

pH متر پرتابل خاک
pH متر پرتابل خاک

اگر می خواهید مقادیر pH خود را گزارش کنید ، یک  pH مترقابل حمل خاک یک انتخاب عالی است. برخی از این مترها قادر به ارائه  GLP  هستند ، که شامل مواردی مانند تاریخ ، زمان ، داده های کالیبراسیون و داده های وارد شده است. این قابلیت ردیابی به داده های شما می دهد.

برخی از pH سنجهای خاک دارای ویژگی تشخیص الکترود به نام CAL Check هستند.دستگاه وضعیت الکترود و بافرهای pH را در هنگام کالیبراسیون بررسی می کند. برخی از این تجهیزات همچنین دارای دکمه HELP هستند که آموزشهای لازم صفحه را ارائه می دهند.

آیا به دنبال چیزی کوچکتر از یک pH معمولی قابل حمل در خاک معمولی هستید ، اما به دقت آن احتیاج دارید؟ برخی از الکترودهای pH قابل حمل خاک حتی نیازی به Meter معمولی ندارند! الکترودهایی در بازار وجود دارند که می توانند به صورت بی سیم به تلفن هوشمند یا تبلت متصل شوند.

نکته: الكترودها مانند تجهیزات نیاز به نگهداری دارند تا طول عمر بیشتری داشته باشند. به راه حل های کالیبراسیون ، تمیز کردن و نگهداری نیاز خواهید داشت. اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت و نگهداری الکترود را در وب سایت شرکت ستاره عرش آریا یا فروشگاه اینترنتی hannainstir دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *